سیم جوش یا الکترود چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

سیم جوش یکی از تجهیزات مصرفی است که در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد که دو فلز را به یکدیگر متصل کنید، مطمئنا به یک عامل سوم به نام سیم جوش نیاز دارید. این عامل با ذوب شدن خود در بین شکاف جوش قرار می‌گیرد و دو فلز را با قدرت بیشتری به یکدیگر جوش می‌دهد. در حرفه جوشکاری یک نوع سیم جوش وجود ندارد و سیم جوش‌ها در انواع مختلفی بسته به کاربرد آنها و پوششی که بر روی آنها قرار می‌گیرد و بسته به نوع فلزی که قرار است جوش دهند تقسیم بندی می‌شوند.

 

در فلز‌های مختلف از چه سیم جوشی استفاده کنیم؟

فلز‌های آهنی و غیر آهنی برای اینکه به دیگر جوش داده شوند به انواع مختلفی از سیم جوش نیاز دارند. برای مثال اگر بخواهید دو فلز با جنس مس را به یکدیگر جوش دهید، نمی توانید از سیم جوش آهنی استفاده کنید. سیم جوش و الکترود‌ها را می‌توانیم به پنج دسته کلی تقسیم بندی کنیم:

  1. الکترودهای سیم جوش‌های آهنی
  2. الکترود‌های سیم جوش‌های چدنی
  3. الکترود‌های سیم جوش‌های با آلیاژهای فولاد
  4. الکترود‌های فولاد پای پر کربن
  5. الکترودهای یاسین جوش‌های غیر آهنی

 

انتخاب سیم جوش بر اساس پایه فلزی

با توجه به پایه فلزی که قرار است به یکدیگر جوش داده شود، باید یکی از انواع الکترودهای ذکر شده در لیست بالا را انتخاب کنید. همچنین باید به این نکته دقت کنید که میزان نفوذ فلزات و نوع جریانی که در آن‌ها وجود دارد نیز با یکدیگر متفاوت است و همین امر باعث می‌شود که نتوان از یک الکترود یکسان برای جوش دادن انواع مختلفی از فلز‌ها استفاده کرد. همچنین اگر سیم جوش به درستی انتخاب نشود، استحکام و استقامت فلز‌های جوش داده شده به یکدیگر به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و آنها از یکدیگر جدا می‌شوند و جوش آنها می‌شکند.

 

 انتخاب سیم جوش بر اساس پوشش آن

گفتیم که سیم جوش‌ها بر اساس پوششی که بر روی آنها قرار می‌گیرد نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. سیم جوش در اصل سیم‌های مفتولی هستند که به دور آن کاور یا پوششی از جنس فلاکس وجود دارد. البته باید گفت که همه سیم جوش‌ها دارای پوشش نیستند و برخی از آنها بدون پوشش به بازار عرضه می‌شوند. در کل می‌توان سیم جوش‌ها را بر اساس پوشش آنها در پنج دسته جای داد.

هر آنچه که باید از کندانسور و اواپراتور بدانید

سیم  جوش‌هایی با پوشش‌های قلیایی

اگر به دنبال معمول ترین سیم جوش برای جوشکاری هستید مطمئنا به سیم جوش قلیایی بر می خورید. سرباره آن نسبت به سایر سیم جوش‌ها سبک‌تر است و پوشش قلیایی آن دارای قطبیت مثبت DC می‌باشد.

 

 سیم جوش‌های با پوشش رتیلی

اگر از این نوع سیم جوش استفاده کنید، می‌توانید به قوس‌های بسیار بالایی دست پیدا کنید. قطبیت موجود در این نوع سیم جوش‌ها DCو AC هستند. این سیم جوش‌ها در جوشکاری‌های زیر استفاده می شوند.

  1. سربالا
  2. مایل
  3. مستقیم

 

 

 سیم جوش‌های  رتیلی با پوشش آهن

این نوع سیم جوش‌ها نیز مانند الکترودهای رتیلی هستند.

قدرت مناسب کمپرسور یخچال صنعتی

 سیم جوش‌های با پوشش سلولزی

این سیم جوش‌ها دارای پوشش سلولزی می‌باشند که در مقابل رطوبت واکنش نشان می‌دهند و فاسد می‌شوند. در نتیجه باید برای جلوگیری از اختلاط با رطوبت و هوا در جعبه‌های نفوذ ناپذیر نگهداری کرد. این الکترودها در جوشکاری های با موقعیت سرازیری استفاده می شوند.

 

سیم جوش‌های با پوشش اسیدی

معمولا برای پوشاندن عیب هایی که در ریخته گری وجود دارد از سیم جوش با پوشش اسیدی استفاده می شود.  سرباره تولید شده توسط این سیم جوش، بسیار ضخیم است. عناصر به کار رفته برای تولید الکترودهای با پوشش اسیدی سیلیکات آهن و منگنز هستند.

همانطور که گفته شد الکترود‌ها با پوشش‌های مختلف برای کارهای متفاوتی استفاده می‌شوند و هر کدام از آنها خواص متفاوتی دارند. برای مثال برای کاور کردن ناحیه جوش، انجماد سریع، حذف تفاله‌های ناشی از جوشکاری، پایداری قوس الکتریکی از سیم جوش‌های با پوشش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

 

سیم جوش‌ها از نظر نوع ساخت به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند

سیم جوش‌ها با توجه به نوع ساخت نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. به عنوان مثال می‌توان آنها را به چهار دسته سیم جوش‌های کم هیدروژن، سیم جوش‌های سریع انجماد، سیم جوش‌های چسبان و سیم جوش‌های انجماد پر شده تقسیم بندی کرد.

 

 سیم جوش‌های کم هیدروژن

معروف ترین الکترود‌های این دسته E7028 و E7018 می‌باشند. در این الکترودها میزان کمی هیدروژن در پوشش آنها به کار رفته است.

 

سیم جوش‌های سریع انجماد

این نوع سیم جوش که رایج ترین آن الکترودE6010 است، دارای سرباره بسیار کم و قوس قوی می‌باشد. همچنین از این سیم جوش می‌توان برای جوشکاری در موقعیت‌های متفاوت استفاده کرد.

 

سیم جوش‌های انجماد پر شده

معروف ترین نوع این دسته از سیم جوش‌ها، E6012 و E7014 و E6013 هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توان سطوح یکنواختی را به وجود آورد؛ زیرا آنها دارای فلاکس و پوشش سنگینی هستند.

 

سیم جوش‌های چسبان

معروف ترین سیم جوش‌های این دسته الکترودهای E6027 و E6028 هستند. این سیم جوش‌ها سریع رسوب میکنند و همچنین روی سیم‌ها پوشش سنگینی ایجاد می‌کنند.

 

نگاهی به کمپرسورهای کامپکت اسکرو

دیدگاهتان را بنویسید