قدرت مناسب کمپرسور یخچال صنعتی

در این مقاله می‌خواهیم قدرت مناسب کمپرسور یخچال صنعتی را بررسی کنیم و ببینیم این میزان چقدر باید باشد. قبل از اینکه به این بحث بپردازیم ابتدا باید  چیستی کمپرسور و کمپرسور یخچال را بررسی کنیم و سپس معیارهایی که در قدرت یخچال صنعتی تاثیرگذار هستند را بررسی کنیم.

هر آنچه که باید از کندانسور و اواپراتور بدانید

کمپرسور چیست؟

در واقع کمپرسور یک دستگاه مکانیکی می‌باشد که در صنعت‌های مختلفی به کار می‌رود. کار کمپرسور این است که نیروی مکشی تولید کند که این نیروی مکشی، گاز مبرد را از اپراتور بمکد. سپس گاز مکیده شده را فشرده و متراکم کند و در انتها هم گاز متراکم شده را به کندانسور بفرستد. در کندانسور هم این گاز به مایع تبدیل می‌گردد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که پس از فشرده و متراکم شدن گاز توسط کمپرسور، دمای گاز بسیار بالا می‌رود و گاز اولیه تبدیل به یک گاز پرفشار می‌شود که از آن گاز پر فشار می‌توان در صنایع مختلف استفاده‌های بسیاری کرد. البته به منظور استفاده از این گاز پر فشار باید ابتدا دمای آن را کاهش داد تا بتوان از آن استفاده کرد؛ به همین دلیل است که در کمپرسورها لوله‌های خنک کننده هم قرار داده می‌شود.

نام دیگر کمپرسور، متراکم کننده و همچنین فشرده کننده هوا است. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند. تقسیم بندی کمپرسورها از چند جنبه زیر صورت می‌گیرد:

  1. قدرت و ظرفیت کمپرسورها
  2. ابعاد دستگاه
  3. تعداد سیلندرهای به کار رفته در دستگاه
  4. شیوه انتقال انرژی در دستگاه کمپرسور
  5. امکان استفاده کوتاه مدت یا طولانی مدت از کمپرسور
  6. روغنی بودن یا روغنی نبودن کمپرسور

 

 کمپرسور یخچال  صنعتی چیست؟

یخچال صنعتی گاز را فشرده می‌کند و درون لوله‌های کندانسور و البته درون مدار گاز می‌چرخاند. در واقع کمپرسور، اصلی ترین جزء و قلب تپنده سیستم تراکمی یخچال صنعتی است که دو کار مهم در راستای انجام عمل متراکم کردن گاز صورت می‌دهد که عبارتند از:

  1. فشار مبرد را بالا می‌برد تا دمای تقطیر هم بیشتر شود.
  2. گاز درون سیکل سرمادهی را به جریان درمی آورد.

 

یکی از انواع کمپرسورهای یخچال صنعتی، کمپرسور دانفوس است که ساخت یک شرکت لهستانی می‌باشد. کمپرسورهای ساخته شده توسط این شرکت دارای بالاترین استانداردهای روز دنیا می‌باشند و در زمینه استفاده از انرژی مقرون به صرفه هستند و بهره وری بالایی دارند. یکی دیگر از برندهای معروف کمپرسور، کمپرسور بیتزر است که سابقه طولانی در عرصه ساخت تجهیزات برودتی و تهویه می‌باشد.

سیم جوش یا الکترود چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قدرت کمپرسور یخچال صنعتی را چگونه تشخیص دهیم؟

بر روی بدنه و سطح کمپرسور یخچال صنعتی، برچسبی چسبانده می‌شود که یک سری مشخصات از موتور آن روی این برچسب نوشته شده است.

  1. اولین ویژگی خاصی که در مورد موتور یخچال صنعتی بر روی این برچسب مشاهده می‌کنید، ولتاژ کمپرسور است که می‌تواند ۲۲۰ ولت یا ۲۴۰ ولت باشد.
  2. دومین موردی که بر روی برچسب می‌بینید فرکانس موتور است.
  3. مورد سوم هم تعداد فاز موتور می‌باشد.
  4. توان مکانیکی کمپرسور هم بر روی این برچسب نوشته می‌شود. این توان بر حسب اسب بخار است و در واقع قدرت موتور با این عدد مشخص می‌شود.
  5. مورد بعدی که بر روی برچسب نوشته می‌شود توان الکتریکی موتور بر حسب وات است.
  6. مورد بعدی نیز میزان روغن موجود داخل کمپرسور می‌باشد.
  7. همچنین نوع گاز یا مبردی که در موتور کمپرسور استفاده شده است بر روی این لیبل مشخص است.
  8. نام شرکت یا کمپانی سازنده کمپرسور یا موتور
  9. و البته کد شناسایی یا بارکد موتور هم بر روی این برچسب قابل مشاهده است.

معمولاً قدرت کمپرسورهای یخچال صنعتی یا یخچال فروشگاهی چقدر است؟

معمولاً کمپرسور یخچال صنعتی، قدرتی معادل با ۱٫۲ اسب بخار تا ۳٫۴  دارد. این قدرت، برای کمپرسورهای      مخصوص یخچال‌های فروشگاهی بین ۱ تا ۱٫۵ اسب بخار متغیر است. قدرت کمپرسورها بر روی قیمت کمپرسور یخچال صنعتی نیز تاثیر می‌گذارد.

 

نگاهی به کمپرسورهای کامپکت اسکرو

دیدگاهتان را بنویسید