نگاهی به کمپرسورهای کامپکت اسکرو

کمپرسورهای کامپکت اسکرو یکی از انواع کمپرسورهای برودتی هستند که دارای ابعاد کوچکی می‌باشند و به صورت کوچک و فشرده طراحی شده‌اند. در این مقاله به بررسی اجمالی کمپرسور، کمپرسور اسکرو و کمپرسور کامپکت اسکرو می پردازیم و ویژگی های کمپرسور اسکرو کامپکت و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

سیم جوش یا الکترود چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کمپرسور چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

کمپرسور اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت سیستم سرمایشی مانند یخچال و کولر است. در هر سیکل سرمایشی، ماده مبرد در اواپراتور گرما را به خود جذب می‌کند و سپس تبخیر می‌شود. پس از این مرحله، این ماده مبرد در کندانسور به وسیله میعان، گرمایی را که گرفته است را دفع می‌نماید. برای اینکه میعان در دمای بالای محیط صورت پذیرد، می‌بایست نقطه تقطیر ماده مبرد زیاد شود. به همین دلیل است که پس از اواپراتور می‌بایست یک کمپرسور، فشار مبرد را زیاد کند؛ تا اینکه عمل تقطیر در کندانسور صورت پذیرد.

 

مفهوم مبرد در کمپرسور

مبرد یک ماده از نوع مایع یا گاز است. این ماده برای پایین آوردن دمای یک ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیندی که مبرد برای کاهش سطح دما باید طی کند تبرید نام دارد. مبرد در یخچال  منزل و کولر ماشین هم وجود دارد. به اشتباه مبرد تحت عنوان گاز کولر ماشین و یا گاز یخچال منزل  شناخته می‌شود؛ در صورتی که مبرد می‌تواند حالت مایع نیز داشته باشد و الزاماً به صورت گاز نیست. به وسیله کمپرسور مبرد در سیستم سرمایشی جریان می‌یابد و باعث می‌شود که انتقال حرارت صورت پذیرفته و دما کاهش یابد. کمپرسورهای سرمایشی، دارای چند نوع مختلف هستند. کمپرسور‌های اسکرو یکی از انواع آن‌ها می‌باشند.

 

کمپرسور اسکرو چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کمپرسور اسکرو که با نام کمپرسور پیچی هم معروف است به وسیله جابجایی مثبت، سیال را متراکم می‌کند. کمپرسورهای اسکرو دارای دو محور مارپیچی هستند که به صورت موازی با همدیگر  می‌چرخند. ماده مبرد نیز از مسیر مارپیچی عبور می‌کند. همین امر باعث می‌شود که مبرد متراکم گشته و فشار آن نیز زیاد شود.

هر آنچه که باید از کندانسور و اواپراتور بدانید

مزایای کمپرسورهای اسکرو

  1. کمپرسورهای اسکرو حرکت چرخشی و دورانی دارند و همین امر باعث می‌شود جریان مبرد یکنواختی را تولید کنند. همین جریان یکنواخت مبرد، سبب می‌گردد که مشکل ضربه و ارتعاشات پیش نیاید.
  2. فایده دیگر کمپرسور‌های اسکرو این است که قطعات متحرک زیادی ندارد. در واقع قطعات متحرک کمپرسورهای اسکرو از سایر کمپرسورها کمتر است و همین امر باعث می‌شود که استهلاک قطعات کمپرسورهای اسکرو پایین باشد و عمر بیشتری داشته باشند.
  3. فایده دیگر کمپرسور‌های اسکرو این است که ظرفیت خطی آن قابل کنترل است.

 

نیاز به ترموستات کرل دارید؟ کلیک کنید

 

انواع کمپرسورهای اسکرو

  1. کمپرسورهای اسکرو باز.
  2. کمپرسورهای اسکرو نیمه بسته یا همان سمی هرمتیک.
  3. کمپرسورهای اسکرو بسته یا هرمتیک. کمپرسور کامپکت اسکرو، یک نوع کمپرسور از نوع هرمتیک یا بسته است که در ادامه این مقاله می‌خواهیم این نوع کمپرسور کامپکت اسکرو را شرح دهیم.

 

ویژگی‌های مهم کمپرسورهای کامپکت اسکرو

مهمترین ویژگی کمپرسور کامپکت اسکرو این است که ابعاد کوچکتری نسبت به سایر کمپرسور‌ها دارد. در واقع برای طراحی این نوع کمپرسور‌ها اشغال فضای کمتر اولویت اصلی بوده است. از نام این کمپرسور هم پیداست که یک کمپرسور فشرده می‌باشد. کمپرسور کامپکت اسکرو، طوری طراحی شده است که قسمت‌های مختلف آن مانند قسمت اویل سپراتور (جدا کننده روغن) و همچنین رسیور روغن به صورت کامپکت و فشرده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا فضای لازم را به کمترین میزان لازم برسانند.

 

نکات مثبت و منفی کمپرسور کامپکت اسکرو

  1. طبیعتاً واضح‌ترین نکته مثبت این نوع کمپرسور، حجم پایین دستگاه است. کوچک بودن کمپرسور اسکرو کامپکت، موجب می‌گردد که در جاهایی که محدودیت جا و مکان وجود دارد استفاده از آن‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. در کولرهای منزل یا کولرهای ماشین‌ها و البته در کولرهای قطار استفاده از کمپرسور کامپکت اسکرو بسیار بیشتر از سایر کمپرسورها است.
  2. مزیت دیگر کمپرسور کامپک اسکرو این است که نصب و استفاده از آن سهولت زیادی دارد.
  3. فایده دیگر کمپرسور‌های کامپکت اسکرو کمتر بودن تعداد قطعات متحرک آن است. البته این فایده و مزیت در مورد تمام کمپرسور‌های اسکرو صدق می‌کند و فقط مختص کمپرسورهای کامپکت اسکرو نیست. این ویژگی علاوه بر افزایش طول عمر کمپرسور کامپکت اسکرو، صدای تولید شده توسط دستگاه‌های برودتی که این نوع کمپرسور‌ها در آنها به کار رفته است را نیز بسیار کاهش می‌دهند. بنابراین استفاده از کمپرسور اسکرو کامپکت، در فضاهای کارگاهی کوچک و در منازل و در خودروها که تحمل آلودگی صوتی زیادی وجود ندارد بسیار مناسب است.
  4. عیب کمپرسور کامپکت اسکرو این است که در سیستم‌های بزرگ که ظرفیت بالایی دارند استفاده از این نوع کمپرسور معقول نیست. در واقع این نوع کمپرسور برای فضاها و مکان‌های کوچک که نیاز به سیستم برودتی ضعیف‌تری دارند به کار می‌رود.

قدرت مناسب کمپرسور یخچال صنعتی

ساختار کمپرسور کامپکت اسکرو

نحوه طراحی این نوع کمپرسور‌ها شباهت بسیار زیادی با همان کمپرسورهای اسکرو دارد. یعنی در  کمپرسور کامپکت اسکرو نیز دو محور مارپیچی وجود دارد که سیال را فشرده می‌کنند. این دو محور در دو جهت برعکس هم دوران می‌کنند. در کمپرسور کامپکت اسکرو، سیال به کمپرسور وارد می‌شود و در بین این دو محور جلو می‌رود. حرکت دورانی این دو محور باعث متراکم شدن سیال شده و فشار آن افزایش می‌یابد. در انتها هم این سیال به خارج از کمپرسور هدایت می‌شود. در کمپرسورهای اسکرو کامپکت، سنسور‌هایی برای تشخیص میزان روغن کمپرسور و همچنین سنسورهایی برای مشاهده اطلاعات کمپرسور وجود دارد. چند میکروپروسسور هم عملکرد کمپرسور اسکرو کامپکت را کنترل می‌نمایند. این میکروپروسسورها بسیار حساس و دقیق هستند و به خوبی کمپرسور کامپکت اسکرو را کنترل می‌نمایند؛ و هر موقع که نیاز باشد هشدارهایی را ارسال می‌نمایند.

 

نتیجه گیری

کمپرسور یک قسمت از سیستم سرمایشی می‌باشد که ماده مبرد را فشرده می‌کند تا انرژی مورد نیاز برای این مورد تامین شود. وجود این انرژی باعث می‌شود که مبرد سیکل سرمایشی را به خوبی طی کند و در نهایت از کمپرسور خارج گردد. اگر عمل فشرده سازی در کمپرسور صورت نپذیرد، این ماده نمی‌تواند سیکل سرمایشی را به خوبی طی کند و در نتیجه کاهش دما، صورت نمی پذیرد. کمپرسور‌ها انواع مختلفی دارند؛ ولی از آنجایی که کمپرسور کامپکت اسکرو بیشترین کاربرد را در وسایل سرمایشی خانگی و اتومبیل‌ها ایفا می‌کند در این مقاله به بررسی این نوع کمپرسور پرداختیم. ساختار داخلی کمپرسورهای کامپکت اسکرو هیچ فرقی با کمپرسور اسکرو دیگر ندارد ولی به دلیل حجم کمتر آن، استفاده از آن در مکان‌هایی که فضا کوچکی دارد، بیشتر است.

کمپرسور اسکرو بیتزر و در کل کمپرسورهای بیتزر معروف‌ترین برند در بین کمپرسور‌ها هستند. شرکت بیتزر، یک شرکت آلمانی است که سابقه‌ای برابر با ۸۰ سال در زمینه تولید وسایل سرمایشی دارد. شرکت بیتزر کمپرسور کامپکت اسکرو نیز تولید می‌کند. کمپرسور کامپکت بیتزر هم وزن پایینی دارد و هم بازدهی آن بالاست.

 

از ساخت سردخانه چه می دانید؟ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید